Brick Commerce
Met de producten binnen Brick Commerce kun je klant- en partnerrelaties beheren, analyseren en effectieve gesprekken voeren, ondersteund door je data. Daarnaast biedt het je klanten en je partners toegang tot een eigen portal, waarin je specifiek voor hen diverse inzichten kunt delen.
Met de oplossingen binnen de productlijn Brick Commerce behaalt de vervoerder strategische voordelen. Door data gedreven inzichten te verkrijgen op klant-, partner- en charterniveau neemt de vervoerder beslissingen niet langer op basis van aannames, maar op basis van feiten.
Stuur je op onderbuik of op data? Het ontbreekt transporteurs vaak aan kwalitatief goede, inzichtelijke en datagedreven analyses om te begrijpen waarom het rendement stagneert of zelfs daalt. Dit gebrek aan inzicht beperkt transporteurs in het beantwoorden van cruciale vragen op klant-, charter- en partnerniveau, zoals:
-
Welke klanten boeken meer of minder qua volume, ordergrootte en omzet?
-
Is de samenwerking met partners wel gelijkwaardig en winstgevend?
-
Zijn de ontvangen orders wel voor de juiste regio’s of dwingen klanten hen naar onrendabele gebieden?
-
Voldoen charters aan de verwachtingen qua prestaties en betrouwbaarheid?
De kans is groot dat deze inzichten missen om op een gefundeerde manier vast te stellen of de relaties met klanten, charters en partners optimaal zijn of dat er moet worden bijgestuurd.
Historisch gezien bevindt de transporteur zich aan het einde van de keten. Dit betekent dat de meeste druk op hun schouders rust en zij weinig ruimte hebben om afspraken verderop in de keten te beïnvloeden of uit te dagen.
Daarnaast ontbreekt vaak de interne kennis en kunde om de benodigde datagedreven inzichten te genereren. Transporteurs zijn al zwaar belast met operationele werkzaamheden, waardoor zij geneigd zijn genoegen te nemen met een lager rendement en minder gunstige afspraken dan wenselijk.
Het risico is dat de organisatie wordt bestuurd op basis van aannames en veronderstellingen.
Als het rendement daalt zonder duidelijke onderbouwing kan dat leiden tot ad-hoc beslissingen waarvan de werkelijke impact vaak pas na enkele maanden zichtbaar wordt. De vervoerder manoeuvreert daardoor reactief in plaats van proactief en er bestaat onzekerheid of de genomen beslissingen ook daadwerkelijk de juiste zijn.
Dit belemmert niet alleen het opbouwen van duurzame en gezonde relaties met klanten, partners en charters, maar vergroot ook het risico op verkeerde beslissingen die langdurig negatieve effecten hebben. Tijdens evaluaties met partners of charters komt de transporteur vaak onvoorbereid aan tafel, zonder data om een sterke onderhandelingspositie te onderbouwen. Hierdoor worden minder gunstige afspraken gemaakt, zoals lagere tarieven, omdat de transporteur niet kan bewijzen waarom meer gerechtvaardigd is.
De Oplossing volgens Bricklog
Om succesvol te kunnen opereren, wil de transporteur beschikken over diepgaande inzichten op partner-, charter- en klantniveau. Datagedreven beslissingen zijn essentieel om niet alleen efficiënter te werken, maar ook om met vertrouwen te onderhandelen tijdens tariefbesprekingen en andere evaluaties.
Wij hebben een reeks rapporten ontwikkeld binnen de commercie-lijn die de transporteur in staat stelt om scherp aan de wind te varen. Deze rapporten geven duidelijk inzicht in klantgedrag, partnerprestaties en charterbetrouwbaarheid. Hierdoor kan de transporteur onderbuikgevoelens ondersteunen met harde data en strategische beslissingen nemen die echt impact hebben.
Met deze datagedreven aanpak komt de transporteur voorbereid en zelfverzekerd aan tafel, zowel bij onderhandelingen als in de dagelijkse bedrijfsvoering. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om deze inzichten te delen met klanten, wat vertrouwen en transparantie bevordert en de samenwerking versterkt. Dit leidt tot betere beslissingen, sterkere relaties en uiteindelijk een hoger rendement.
Aanbiedingen en producten
Klantsignalering
Een rapportage die kritische klanten identificeert op basis van aantal zendingen en omzet. In deze rapportage is het belangrijk om naar huidige periodes te kijken en is geschiedenis dus niet belangrijk.
Klantanalyse
Een centrale plek waar je alle data kunt vinden die een vervoerder wil over een specifieke klant. De aanpak is puur om een geselecteerde klant te analyseren.
Klantprofiel
Dit rapportage geeft inzicht in de samenwerking tussen klant en vervoerder en is een gemakkelijk toegankelijke en actuele omgeving.
Partner Analyse & Profiel
Een plek waar de een volledig overzicht krijgt over een geselecteerde partner, over bijvoorbeeld een regio analyse, levert mijn partner op tijd, krijgt ik ook zendingen terug van deze partner, etc.
Toegevoegde waarde
Wat bereikt de klant? De transporteur is in staat om:
Ready voor CO2 beprijzing vanuit de overheid
Het kan de data aanleveren o.b.v. de meest nauwkeurige CO2 berekening o.b.v. primaire data. Dit zorgt er, waarschijnlijk, ook voor dat de kosten die het belast krijgt vanuit de overheid lager zijn, omdat er minder aannames gedaan hoeven worden.
Ready voor CSRD vraagstukken van klanten
Ready voor CSRD vraagstukken die vanuit bestaande klanten komen. Volgens ISO 14083 richtlijnen kan de transporteur geatomatiseerde inzichten bieden aan hun klanten.
CEO/Eigenaar ervaart minder financiële druk
De CEO/Eigenaar ervaart minder financiële druk, dit project is met vertrouwen afgerond.
Makkelijker nieuwe klanten binnenhalen
Makkelijker nieuwe klanten binnenhalen in tenders waar om CO2 data/inzichten gevraagd wordt.
Concurrentievoordeel
Concurrentievoordeel o.b.v. inzichten op detailniveau die op een transparante manier met diverse stakeholders gedeeld kan worden.
Meer vertrouwen aan tafel
Daarmee ook direct met meer vertrouwen aan tafel met de diverse stakeholder. De transporteur heeft inzichten onderbouwd met data, niet alleen meer op onderbuikgevoel.
Ready voor de toekomst
Waarschijnlijk zet de transporteur hiermee ook de eerste stappen richting meer datagedreven werken, ready voor de toekomst.
Toegevoegde waarde
Wat bereikt de klant? De transporteur is in staat om:
Ready voor CO2 beprijzing vanuit de overheid
Het kan de data aanleveren o.b.v. de meest nauwkeurige CO2 berekening o.b.v. primaire data. Dit zorgt er, waarschijnlijk, ook voor dat de kosten die het belast krijgt vanuit de overheid lager zijn, omdat er minder aannames gedaan hoeven worden.
Ready voor CSRD vraagstukken
Ready voor CSRD vraagstukken die vanuit bestaande klanten komen. Volgens ISO 14083 richtlijnen kan de transporteur geatomatiseerde inzichten bieden aan hun klanten.
Nieuwe klanten binnenhalen
Makkelijker nieuwe klanten binnenhalen in tenders waar om CO2 data/inzichten gevraagd wordt.
Minder financiële druk
De CEO/Eigenaar ervaart minder financiële druk, dit project is met vertrouwen afgerond.
Meer datagedreven werken
Waarschijnlijk zet de transporteur hiermee ook de eerste stappen richting meer datagedreven werken, ready voor de toekomst.
Concurrentievoordeel
Concurrentievoordeel o.b.v. inzichten op detailniveau die op een transparante manier met diverse stakeholders gedeeld kan worden.
Custom Colors and Fonts
Daarmee ook direct met meer vertrouwen aan tafel met de diverse stakeholder. De transporteur heeft inzichten onderbouwd met data, niet alleen meer op onderbuikgevoel.
SLA / OTIF rapportage
De oplossing is om een rapportage te ontwikkelen dat inzicht geeft in de OTIF-prestaties per klant en zending. Met dit rapport kun jij proactief beheren op basis van actuele informatie.
Charter Analyse & Profiel
Een analyse kunnen uitvoeren over alle charters, om te analyseren welke charter het meest ingehuurd wordt, welke het meeste kost en welke het ‘beste’ is.
Toegevoegde waarde
Wat bereikt de klant? De transporteur is in staat om:
Efficiëntere bedrijfsvoering
Verbeterde winstgevendheid
Sterkere onderhandelingspositie
Verhoogde transparantie en vertrouwen
Proactief sturen op resultaten
Ook interessant voor jou:
Brick Control
Maximale controle en inzicht in je bedrijf
Brick Carbon
Bereid je voor op vragen van de CSRD, rapporteer en verminder CO2-uitstoot
Brick Warehouse
Transformeer jouw magazijn met data naar een datagedreven werkwijze