Productlijn: Brick Commerce

Brick Commerce

Met de producten binnen Brick Commerce kun je klant- en partnerrelaties beheren, analyseren en effectieve gesprekken voeren, ondersteund door je data. Daarnaast biedt het je klanten en je partners toegang tot een eigen portal, waarin je specifiek voor hen diverse inzichten kunt delen.

Met de oplossingen binnen de productlijn Brick Commerce behaalt de vervoerder strategische voordelen. Door data gedreven inzichten te verkrijgen op klant-, partner- en charterniveau neemt de vervoerder beslissingen niet langer op basis van aannames, maar op basis van feiten.

Image of what working with Bricklog's product line Brick Commerce might look like

Stuur je op onderbuik of op data? Het ontbreekt transporteurs vaak aan kwalitatief goede, inzichtelijke en datagedreven analyses om te begrijpen waarom het rendement stagneert of zelfs daalt. Dit gebrek aan inzicht beperkt transporteurs in het beantwoorden van cruciale vragen op klant-, charter- en partnerniveau, zoals:

  • Welke klanten boeken meer of minder qua volume, ordergrootte en omzet?

  • Is de samenwerking met partners wel gelijkwaardig en winstgevend?

  • Zijn de ontvangen orders wel voor de juiste regio’s of dwingen klanten hen naar onrendabele gebieden?

  • Voldoen charters aan de verwachtingen qua prestaties en betrouwbaarheid?

De kans is groot dat deze inzichten missen om op een gefundeerde manier vast te stellen of de relaties met klanten, charters en partners optimaal zijn of dat er moet worden bijgestuurd.

Historisch gezien bevindt de transporteur zich aan het einde van de keten. Dit betekent dat de meeste druk op hun schouders rust en zij weinig ruimte hebben om afspraken verderop in de keten te beïnvloeden of uit te dagen.

Daarnaast ontbreekt vaak de interne kennis en kunde om de benodigde datagedreven inzichten te genereren. Transporteurs zijn al zwaar belast met operationele werkzaamheden, waardoor zij geneigd zijn genoegen te nemen met een lager rendement en minder gunstige afspraken dan wenselijk.

Het risico is dat de organisatie wordt bestuurd op basis van aannames en veronderstellingen.

Als het rendement daalt zonder duidelijke onderbouwing kan dat leiden tot ad-hoc beslissingen waarvan de werkelijke impact vaak pas na enkele maanden zichtbaar wordt. De vervoerder manoeuvreert daardoor reactief in plaats van proactief en er bestaat onzekerheid of de genomen beslissingen ook daadwerkelijk de juiste zijn.

Dit belemmert niet alleen het opbouwen van duurzame en gezonde relaties met klanten, partners en charters, maar vergroot ook het risico op verkeerde beslissingen die langdurig negatieve effecten hebben. Tijdens evaluaties met partners of charters komt de transporteur vaak onvoorbereid aan tafel, zonder data om een sterke onderhandelingspositie te onderbouwen. Hierdoor worden minder gunstige afspraken gemaakt, zoals lagere tarieven, omdat de transporteur niet kan bewijzen waarom meer gerechtvaardigd is.

De Oplossing volgens Bricklog

Om succesvol te kunnen opereren, wil de transporteur beschikken over diepgaande inzichten op partner-, charter- en klantniveau. Datagedreven beslissingen zijn essentieel om niet alleen efficiënter te werken, maar ook om met vertrouwen te onderhandelen tijdens tariefbesprekingen en andere evaluaties.

Wij hebben een reeks rapporten ontwikkeld binnen de commercie-lijn die de transporteur in staat stelt om scherp aan de wind te varen. Deze rapporten geven duidelijk inzicht in klantgedrag, partnerprestaties en charterbetrouwbaarheid. Hierdoor kan de transporteur onderbuikgevoelens ondersteunen met harde data en strategische beslissingen nemen die echt impact hebben.

Met deze datagedreven aanpak komt de transporteur voorbereid en zelfverzekerd aan tafel, zowel bij onderhandelingen als in de dagelijkse bedrijfsvoering. Daarnaast biedt het de mogelijkheid om deze inzichten te delen met klanten, wat vertrouwen en transparantie bevordert en de samenwerking versterkt. Dit leidt tot betere beslissingen, sterkere relaties en uiteindelijk een hoger rendement.

Aanbiedingen en producten

Klantsignalering

Een rapportage die kritische klanten identificeert op basis van aantal zendingen en omzet. In deze rapportage is het belangrijk om naar huidige periodes te kijken en is geschiedenis dus niet belangrijk. 

Brick Commerce Klant Signalering

Klantanalyse

Een centrale plek waar je alle data kunt vinden die een vervoerder wil over een specifieke klant. De aanpak is puur om een geselecteerde klant te analyseren. 

Brick Commerce Klant Analyse

Klantprofiel

Dit rapportage geeft inzicht in de samenwerking tussen klant en vervoerder en is een gemakkelijk toegankelijke en actuele omgeving.

Brick Commerce Kosten Klantprofiel

Partner Analyse & Profiel

Een plek waar de een volledig overzicht krijgt over een geselecteerde partner, over bijvoorbeeld een regio analyse, levert mijn partner op tijd, krijgt ik ook zendingen terug van deze partner, etc.

Brick Commerce Partner Analyse

Toegevoegde waarde

Wat bereikt de klant? De transporteur is in staat om:

Ready voor CO2 beprijzing vanuit de overheid

Het kan de data aanleveren o.b.v. de meest nauwkeurige CO2 berekening o.b.v. primaire data. Dit zorgt er, waarschijnlijk, ook voor dat de kosten die het belast krijgt vanuit de overheid lager zijn, omdat er minder aannames gedaan hoeven worden.

Ready voor CSRD vraagstukken van klanten

Ready voor CSRD vraagstukken die vanuit bestaande klanten komen. Volgens ISO 14083 richtlijnen kan de transporteur geatomatiseerde inzichten bieden aan hun klanten.

CEO/Eigenaar ervaart minder financiële druk

De CEO/Eigenaar ervaart minder financiële druk, dit project is met vertrouwen afgerond.

Makkelijker nieuwe klanten binnenhalen

Makkelijker nieuwe klanten binnenhalen in tenders waar om CO2 data/inzichten gevraagd wordt.

Concurrentievoordeel

Concurrentievoordeel o.b.v. inzichten op detailniveau die op een transparante manier met diverse stakeholders gedeeld kan worden.

Meer vertrouwen aan tafel

Daarmee ook direct met meer vertrouwen aan tafel met de diverse stakeholder. De transporteur heeft inzichten onderbouwd met data, niet alleen meer op onderbuikgevoel.

Ready voor de toekomst

Waarschijnlijk zet de transporteur hiermee ook de eerste stappen richting meer datagedreven werken, ready voor de toekomst.

Toegevoegde waarde

Wat bereikt de klant? De transporteur is in staat om:

Ready voor CO2 beprijzing vanuit de overheid

Het kan de data aanleveren o.b.v. de meest nauwkeurige CO2 berekening o.b.v. primaire data. Dit zorgt er, waarschijnlijk, ook voor dat de kosten die het belast krijgt vanuit de overheid lager zijn, omdat er minder aannames gedaan hoeven worden.

Ready voor CSRD vraagstukken

Ready voor CSRD vraagstukken die vanuit bestaande klanten komen. Volgens ISO 14083 richtlijnen kan de transporteur geatomatiseerde inzichten bieden aan hun klanten.

Nieuwe klanten binnenhalen

Makkelijker nieuwe klanten binnenhalen in tenders waar om CO2 data/inzichten gevraagd wordt.

Minder financiële druk

De CEO/Eigenaar ervaart minder financiële druk, dit project is met vertrouwen afgerond.

SEO
Speed
Accessibility

Meer datagedreven werken

Waarschijnlijk zet de transporteur hiermee ook de eerste stappen richting meer datagedreven werken, ready voor de toekomst.

Amazing
Amazing
Amazing

Concurrentievoordeel

Concurrentievoordeel o.b.v. inzichten op detailniveau die op een transparante manier met diverse stakeholders gedeeld kan worden.

Amazing
Amazing
Amazing

Custom Colors and Fonts

Daarmee ook direct met meer vertrouwen aan tafel met de diverse stakeholder. De transporteur heeft inzichten onderbouwd met data, niet alleen meer op onderbuikgevoel.

Amazing
Amazing
Amazing

SLA / OTIF rapportage

De oplossing is om een rapportage te ontwikkelen dat inzicht geeft in de OTIF-prestaties per klant en zending. Met dit rapport kun jij proactief beheren op basis van actuele informatie.

Brick Commerce SLA OTIF Rapportage

Charter Analyse & Profiel

Een analyse kunnen uitvoeren over alle charters, om te analyseren welke charter het meest ingehuurd wordt, welke het meeste kost en welke het ‘beste’ is. 

Brick Commerce Charter Analyse

Toegevoegde waarde

Wat bereikt de klant? De transporteur is in staat om:

Ook interessant voor jou:

Deze klanten gingen je voor

CO2 Calculatie platform voldoet aan vereisten ISO 14083 norm – De Rooy Transport - Logistiek
De Rooy Transport - Logistiek

CO2 Calculatie platform voldoet aan vereisten ISO 14083 norm – De Rooy Transport - Logistiek

Apr 19, 2024 12:39:33 PM 2 min read
Wanneer deel je CO2 rapportages met je klant? – Timmerman Transport
Blog post Timmerman Transport B.V.

Wanneer deel je CO2 rapportages met je klant? – Timmerman Transport

Apr 18, 2024 1:52:35 PM 2 min read
Klaar om te beginnen?

Begin met het opbouwen van gezonde relaties en beheer je activiteiten op basis van actuele data